Quotes

Peter Bright a ‘Windows 8’-ról

Peter Bright a ‘Windows 8’-ról
(Novák István fordítása: Windows 8 szoftverfejlesztőknek: A Longhorn álom újraszületett?)

Hatalmas felhördülést váltott ki fejlesztői körökben a ‘Windows 8’ bizonyos részeinek első publikus bemutatója (június 1/2), amikor ismét a HTML5 és JavaScript hangsúlyozásával találkoztak a szoftveresek. Volt is itt minden: ld.  A too early assesment of the emerging ‘Windows 8’ dev & UX functionality [June 24, 2011]. A kikerült M3-as ‘Windows 8’ verzió szakmai elemzésével végül kiderült, hogy nem csak a HTML5 és a JavaScript itt a lényeg, hanem például a XAML. Ezért készülhetett június 23-án az eddigi legjobb spekuláció Windows 8 for software developers: the Longhorn dream reborn? Ennek lényege:

A Windows 8 két futásidejű környezettel együtt érkezik: Egy új .NET-tel (ez jelenleg a 4.5-ös verziószámot viseli) és egy natív kódú C++ környezettel (technikailag ez COM, illetve annak leszármazottja), amelyet WinRT-nek neveznek. Lesz benne egy teljesen új felhasználói felület könyvtár, a DirectUI, amely a natív Direct2D és DirectWrite API-k tetejére épül, ezeket a Windows 7 vezette be. A Silverlight egy új változata, amely jelenleg a Jupiter kódnévre hallgat, a Direct2D felett fog futni. A WinRT és a DirectUI közvetlenül elérhetők lesznek a .NET-ből a beépített csatolókon keresztül.

Peter Bright

Kicsit részletesebben pedig:

A WinRT egy letisztult és modern API-t ad sok dologra azok közül, amelyeket a Win32 jelenleg is megvalósít. Sok szempontból, ez egy új, modern Win32 lesz. Az API-t úgy tervezték, hogy azt könnyen lehessen használni  “modern” C++ nyelvből (kontraszként a Win32 API 25 éves, erőteljesen C-súlypontú tervezésével szemben). A WinRT szintén letisztult módon vetíthető le a .NET koncepcióira is. A Windows 8-ban valószínűleg a WinRT nem for mindent lefedni, amit a Win32 biztosít – a Win32 olyan kiterjedt, hogy azt modernizálni rengeteg energiát igényel –, de nekem azt mondták, hogy ez a végső, hosszútávú cél. És a WinRT minden egyes Redmondból kiszivárgó változatában egyre és egyre kiterjedtebbé válik.

A WinRT nemcsak egy kissé szebb változata a létező Win32 API-nak! A Microsoft megragadja a lehetőséget, hogy az API funkcionalitását is továbbfejlessze. A vágólap API (Clipboard API) például könnyebben kezelhetővé és rugalmasabbá válik. Szintén meggyőző támogatást kapnak benne az aszinkron műveletek, letisztult és konzisztens módon kezelve a hosszan futó háttérfolyamatokat.

A DirectUI a jelenlegi WPF/Silverlight technológiák magja köré épül. Tartalmazza a XAML-t – az XML nyelvet, amely a felhasználói felületek elrendezésének leírására szolgál – és olyan gazdag felületi elrendezéseket támogat, amelyek a Win32-ben soha nem léteztek. Ez a mag jelenti a C++ programok számára a modern felhasználói felület eszközkészletét, és a szívében ugyanaz az eszközkészlet lesz, amelyet a .NET fejlesztők is használhatnak. (A DirectUI egy olyan név, amelyet a Microsoft korábban már használt a cégen belül, a Windows Live Messenger grafikus könyvtárának neveként. Az új DirectUI-nak, úgy tűnik, ehhez a régihez nincs köze.)

A Jupiter lényegében a Silverlight 6. Minden képességgel rendelkező rugalmas eszközkészlet alkalmazások készítésére. A pontos kapcsolat a DirectUI és a Jupiter között ebben a pillanatban még nem teljesen tiszta. Lehetséges, hogy ez egyetlen és ugyanaz – és a DirectUI funkcionalitása egészen addig nő, amíg mindenre képes nem lesz, amit a Sliverlight is tud. Szintén lehetséges az is, hogy a DirectUI csak az alapvető funkcionalitást valósítja meg és a tetejére egy sokkal teljesebb keretrendszer ül. Egy másik lehetőség az, hogy a Jupiter konkrétan a felületbe beülő teljes képernyős érintés-vezérelt alkalmazások motorja lesz.

A XAML és a WPF-szerű, illetve Silverlight-szerű grafikus felhasználói felület fejlesztés abszolút központi eleme lesz a jövőbeli Windows fejlesztéseknek. Ezek újszerű fontosságának testamentuma az átszervezés, amely a hét elején történt. Ahelyett, hogy a fejlesztői divízió alatt működne tovább, a XAML csapatot három részre vágták. Az a csoport, amely a XAML és a csatlakozó technológiák Windows-beli használatán dolgozott, a Windows divízió alá került át. A Windows Phone-on, az Xbox-on és a böngésző plug-inen dolgozó csoport a Windows Phone alá került. Csak az a csoport maradt a fejlesztői divízió alatt, amelyik a fejlesztői eszközökkel – beleértve a Visual Studiót és az Expression Blendet – foglalkozik. A belső Microsoft email, amely a változásokat jelenti be megjegyzi, hogy a XAML csapat a Windows csapattal dolgozik a Windows 8 fejlesztésének időszakában; vagyis ez a változás formálisan a felhasználói felülettel foglalkozó csapat részéve teszi őket.

A teljes cikk a .NET történelem ‘Longhorn’ szakaszáig vezeti vissza a történteket (szvsz is nagyon helyesen), ezért érdemes az elejétől kezdve végigolvasni:

Windows 8 szoftverfejlesztőknek: A Longhorn álom újraszületett? (Novák István szakavatott fordításában, 2011. május 25)

Windows 8 for software developers: the Longhorn dream reborn? [by Peter Bright, June 23, 2011]

Feltöltve 2011. június 27. hétfő Szerző: Nacsa Sándor

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: